همدلان آینده‌نگر کردستان

کارگروه آموزش و توانمند سازی

خانم سیمین محمدباقری

رییس کانون کارفرمایی انجمن های صنفی آموزشگاههای آزاد تهران.

آقای سجاد مطلبی

مرکز ملی نقشه برداری مغز جهت بخش توانمند سازی ذهنی و شناختی

آقای سید علی علوی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای کردستان

آقای دکتر جمیل احمدی

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور

انواع اهداف کارگروه

هدف از تشکیل کمیته آموزش و مهارت، ارتقاء سطح آگاهی و مهارت‌های فردی و اجتماعی بانوان در جامعه است. این کمیته به دنبال ایجاد بستری برای:

شناسایی نیازها

ارزیابی نیازهای آموزشی بانوان و بازار کار به منظور طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب

توسعه مهارت‌ها

ارائه دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی برای افزایش توانمندی‌های فردی و حرفه‌ای بانوان

تسهیل دسترسی

ایجاد فرصت‌های برابر برای آموزش به تمامی بانوان، به ویژه گروه‌های کم‌برخوردار

تبادل تجربه

ایجاد فضایی برای تبادل ایده‌ها و تجربیات آموزشی میان متخصصان و علاقه‌مندان

همکاری با سازمان‌ها

همکاری با نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی برای بهبود کیفیت آموزش و مهارت‌آموزی.

پشتیبانی از کارآفرینی

تقویت روحیه کارآفرینی و نوآوری در بانوان از طریق آموزش مهارت‌های مرتبط.

با این اهداف، کمیته می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی بانوان کمک کند.

طرح کلی کارگروه آموزش و توانمند سازی بنیاد همدلان آینده نگر کردستان (هاک)

مأموریت

ارتقای توانمندسازی جامعه‌ی هدف بنیاد(جوانان، زنان سرپرست خانوار، افراد کم‌بضاعت و غیره) از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی مهارتیِ کاربردی، متناسب با نیازهای واقعی بازار کار و ظرفیت‌های بومی، با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت کارآفرینی.

3. چشم‌انداز (Vision):

تبدیل شدن به کانون معتبر و پیشرو در توانمندسازی و تولید فرصت‌های شغلی پایدار در حوزۀ عمل بنیاد.

4. ساختار و کمیته‌های تخصصی:

برای عملکرد مؤثر، پیشنهاد می‌شود این کارگروه از چند کمیته‌ی تخصصی تشکیل شود:

کمیته‌ی «نیازسنجی و برنامه‌ریزی»

وظیفه: شناسایی مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار محلی و ملی، بررسی ظرفیت‌های بومی، و تدوین سرفصل‌های آموزشی. خروجی: نقشه‌ی راه مهارتی برای بنیاد.

کمیته‌آموزش

وظیفه: اجرای دوره‌های آموزشی (مهارت‌های فنی، نرم‌افزاری، کسب‌وکار)، گزینش مربیان مجرب و نظارت بر کیفیت آموزش. خروجی: نیروی انسانی توانمندشده با مدارک معتبر.

کمیته‌ی «فرهنگ‌سازی و ترویج مهارت‌آموزی»

وظیفه: ترویج فرهنگ "کار و کارآفرینی" به جای "مدرک‌گرایی" از طریق برگزاری همایش‌ها، اردوهای کارآفرینی، معرفی الگوهای موفق و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها. خروجی: نگرش مثبت جامعه‌ی هدف نسبت به مهارت‌آموزی.

کمیته‌ی «همکاری‌ها و ارتباطات»

وظیفه: ایجاد پل ارتباطی با سازمان فنی و حرفه‌ای، صنایع، اتحادیه‌ها، خیرین و نهادهای دولتی برای جذب منابع، اخذ مجوزها و ایجاد فرصت‌های کارآموزی و اشتغال. خروجی: شبکه‌ای قوی از شرکای اجرایی و مالی.

5.برنامۀ عمل و مراحل اجرا (گام‌به‌گام)

فاز اول: زمینه‌سنجی و تشکیلات (ماه‌های ۱-۳)

فاز دوم: طراحی و برنامه‌ریزی (ماه‌های ۴-۶)

فاز سوم: اجرای پایلوت و توسعه (ماه‌های ۷-۱۲)

6. مدل‌های همکاری پیشنهادی:

· ایجاد مرکز آموزش مهارتی مستقل: بنیاد شما می‌تواند با اخذ مجوز از سازمان فنی و حرفه‌ای، خود به‌صورت مستقیم آموزش دهد و مدرک معتبر ملی صادر کند.
· همکاری با مراکز آموزشی موجود: به‌جای راه‌اندازی مرکز جدید، می‌توان با موسسات خیریه یا آموزشی دیگر شریک شد و جامعه‌ی هدف بنیاد را به آن‌ها معرفی کرد.
· اجرای پروژه‌های مشترک با دولت: با شناسایی برنامه‌های دولتی (مانند طرح‌های اشتغال روستایی یا عشایری)، بنیاد می‌تواند به‌عنوان مجری یا همکار در مناطق تحت پوشش خود

با تشکیل این کارگروه، بنیاد می‌تواند به‌صورت متمرکز، علمی و هدفمند، مسیر توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ی هدف خود را هدایت کند. کلید موفقیت، نیازسنجی دقیق، ارائه‌ی آموزش باکیفیت و پیوند دادن مهارت‌آموخته‌ها به بازار کار است.

برای شروع عملی، پیشنهاد می‌شود با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نیز موسسات خیریه‌ای که در این حوزه فعال هستند ارتباط مستقیم برقرار شود تا از تجربیات عملی آن‌ها بهره‌مند شویم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا